Hírek

[ 2013-11-20 ] Mi újság külföldön? Postás szemmel...

A tartalomból: Változások a Cseh Postánál; A Lengyel Posta új e-kereskedelmi csomagtermékei; A Lengyel Posta digitális küldemény kezelési felülete; A francia postai piac fejlődése 2012-ben; Tabletek a francia postákon; Emelkednek a Belga Posta tarifái; A Norvég Posta jó eredményét a logisztikai terület biztosítja; Az American Express a Kanadai Posta digitális felületét használja; A Kanadai Posta együttműködése a GoECart-tal; A DHL tovább bővíti „zöld flottáját”; Szomáliában ismét van nemzetközi postai szolgáltatás.

Forrás: Magyar Posta Zrt., Hatósági Kapcsolatok Igazgatóság, Nemzetközi Kapcsolatok Osztály

Változások a Cseh Postánál

www.bumm.sk – A Cseh Telekommunikációs Hivatal azt javasolja, hogy csökkentsék le a jelenlegi, teljes körű postai szolgáltatást nyújtó 3200 postahivatal számát 2100-ra. Az elképzelést a kormánynak kell jóváhagynia, valamint egyeztetni kell a postával és a helyi önkormányzatokkal is. Az új rendszer bevezetését 2014. január 1-jétől javasolják. A postai szolgáltatások átszervezését már 2012 őszén kezdeményezték, s a Hivatal 2013. január 1-jén megjelent rendelete lehetővé is teszi a változtatásokat. A Cseh Posta már korábban jelezte, hogy a 19. században kialakított teljes postahálózat működtetése már nem kifizetődő. A hivatali hálózat szűkítése a kisebb településeken már most ellenállásba ütközik, ezért a posta vezetése minden esetben tárgyalást kezdeményez a helyi önkormányzattal. A használaton kívüli, vagy veszteséges kisposták 30 millió koronába (350 millió forint) kerülnek a Cseh Postának. Az alternatív megoldások között szerepel a 2009-ben indított postapartneri rendszer kibővítése újabb településeken is.


A Lengyel Posta új e-kereskedelmi csomagtermékei

www.postandparcel.info – Az állami tulajdonú lengyel postai szolgáltató - elsősorban az e-kereskedőkre gondolva - számos új, fix áron kínált, előre bérmentesített csomagtípust vezetett be, amivel megkönnyítik a csomagküldő cégek munkáját. Jelenleg 3 csomagtípus közül lehet választani: a „Paczka 15” termékük tizenöt darab csomag feladását tartalmazza 99,50 zlotyért (23,8 euró), az 50 darabos csomag ára 299,50 zloty (71,6 euró) és a 200 darab csomag feladása 999,50 zloty (239 euró). A csomagtermékek most karácsonyi témájú csomagolással kaphatók és 2 napos kézbesítési időt garantál a Lengyel Posta. Az ügyfelek a posta online csomagfeladási portálján, az Elektroniczny Nadawca internetes oldalon tudják előkészíteni a csomagokhoz kapcsolódó adminisztratív papírmunkát, ami után már csak el kell vinni a csomagot egy postahivatalba. A Lengyel Posta egy expressz kézbesítési csomagot is kínál a saját futárcégük, a Pocztex bevonásával. A „Pocztex 20” termék ára 20 csomag feladására 189 zloty (45,2 euró). A lengyelországi internetes vásárlás az egyik leggyorsabban növekvő piac Európában, és az évi 180 ezer darab csomag mellett csak a karácsonyi időszakban 4,5 millió csomag feladására számít a Lengyel Posta.


A Lengyel Posta digitális küldemény kezelési felülete

http://postandparcel.info – A Lengyel Posta egy új digitális küldeménykezelő platformot alakított ki komplex és biztonságos elektronikus kommunikációs szolgáltatásainak biztosítására. Így válaszol a vállalat digitális szolgáltatásokért felelős üzletága azokra a változásokra, amelyek a hagyományos levelek csökkenéséből adódnak. Az Envelo.pl platformon október végétől indul az online bérmentesítési (Neostamp), a hibrid levél (Neoletter) és a személyes képeslap (Neocard) szolgáltatás. Az online bérmentesítéssel az ügyfelek akár otthonról is ki tudják fizetni a postai díjakat és a bélyegeket is előre ki tudják nyomtatni. A hibrid levélszolgáltatással az ügyfelek elektronikusan elkészített leveleit a Lengyel Posta kinyomtatja, beborítékolja és kézbesíti, a szolgáltatást pedig hamarosan az ajánlott küldeményekre is kiterjeszti. A Neocard szolgáltatással az ügyfelek által elkészített fotókat képeslapra nyomtatják, és hagyományos úton kézbesítik a címzetteknek. A Lengyel Posta további digitális szolgáltatások bevezetését tervezi, pl. elektronikus számlázást, levél szkennelést, beérkező levelek digitalizálását, e-aláírást, e-hitelesítést és ajánlott e-levelek előállítását.


A francia postai piac fejlődése 2012-ben

www.arcep.fr – A francia szabályozó hatóság, az ARCEP október végén nyilvánosságra hozta a  francia postapiaci adatokat 2012-re vonatkozóan. A felmérést az engedéllyel rendelkező szolgáltatók körében, illetve a címezetlen reklámküldemények piacán a nem engedélyköteles szolgáltatók körében végezték. Összességében 2012-ben az engedéllyel rendelkező szolgáltatók bevétele 10,9 milliárd euró volt 17,2 milliárd darab küldeményvolumen mellett. A Franciaországban kézbesített levélpostai küldemények száma továbbra is csökken. Ebben a piaci szegmensben a becsült bevétel 2012-ben 8,3 milliárd euró volt, mely 2,99%-os csökkenést jelent egy év leforgása alatt. A kézbesített levélpostai küldemények száma 14 milliárd darab volt, mely 4,2%-kal csökkent (-3,3% volt 2011-ben) az elnöki és törvényhozói választások ellenére. Az aláírás ellenében kézbesített könyvelt küldemények számából eredő bevétel valamivel több, mint egy milliárd euró volt (ez a küldeményfajta a címzett küldemények 8%-át tesz ki) 240 millió darab küldeményre vonatkozóan, mely 1,8%-os bevétel- és 3,6%-os volumencsökkenést jelent. A postai úton kézbesített sajtótermékekből eredő bevétel 2,7%-kal emelkedett 2012-ben. Az engedéllyel rendelkező szolgáltatók belföldi piacon kézbesített csomagok után generált bevétele1,6 milliárd euró volt 2012-ben (beleértve az aláíráshoz kötött csomagokat is) mintegy 328 millió darabszám mellett. A mennyiséget tekintve +4,6%-os, az értéket nézve pedig +2,8% az emelkedés. Ez a szám csak a 30 kg-nál kisebb súlyú csomag szegmensben tevékenykedő engedélyes szolgáltatók adataiból áll össze. A 2011-es évvel szemben 2012-ben a címezetlen reklámpiacon 1,3%-kal csökkent a forgalom, 277 millió darabbal kisebb volument regisztráltak, az ehhez kapcsolódó bevétel stabil, 710 millió euró.


Tabletek a francia postákon

www.laposte.fr – 24 darab tabletet tesztelnek Párizs 3 kiemelt postáján, többek között a Kereskedelmi Kamara postahivatalában. Mindegyik postán 4 kicsi és 4 nagyobb méretű táblagépet próbálnak ki, melyekből a kisebb méretűek a tanácsadáshoz kapcsolódó munkát segítik, míg a nagyobbak egyszerűbb műveletek végrehajtásához is megfelelőek. Az új fejlesztések a munkatársak mobilitását segítik elő, s ezzel is alkalmazkodnak az ügyféligényekhez. A tabletekhez kifejlesztett alkalmazásokban a munkatársak, az ügyfelek, designerek és informatikusok vettek részt, hogy a kitűzött céloknak minél inkább megfeleljenek a modern készülékek. A sikeres tesztelés után tovább bővítik azoknak a postáknak a körét, amelyeket tabletekkel látnak el.


Emelkednek a Belga Posta tarifái

www.bpost2.be – A Belga Posta 2014. január 1-jétől emeli tarifáit. A beruházások, szervezeti modernizációs lépések költségei és az infláció indokolják a tarifaemelést. 2014-ben átlagosan 2,3%-kal emelkednek a bpost díjai. A tízesével vagy nagyobb mennyiségben vásárolt belföldi bérmentesítésre alkalmas bélyegek ára 0,70 euró lesz 0,67 euró helyett, míg a darabonként vásárolt bélyegek ára 0,77 euró marad. A nemzetközi küldemények tarifája is enyhén emelkedik, az Európába szóló standard küldeményeké 1,03 euróról 1,07 euróra, a többi külföldi rendeltetési helyre 1,24 euróról 1,29 euróra nő. A tarifaemelés mértéke a működési szabályzatban engedélyezett tarifa-plafon alatt marad. A Belga Posta tarifái az emelés után is az európai átlag körül maradnak.


A Norvég Posta jó eredményét a logisztikai terület biztosítja

www.cepresearch.com – A Norvég Posta növekvő árbevétellel (1,7%, 2,1 milliárd euró) zárta az év első 9 kilenc hónapját, ami a logisztikai terület bővülésének köszönhető, de a nyereség jelentősen visszaesett (-31%, 62 millió euró) a csökkenő levélvolumenek és a csomag- és szállítmányozási piacon jelenlévő kemény verseny miatt. A logisztikai terület a cégcsoport teljes árbevételének 60%-át hozta és 3,9%-os növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Noha a csomagvolumen enyhén emelkedett (1,9%), a logisztikai terület nyeresége nagymértékben csökkent a versenytársak jelenléte miatt. A vállalat árbevételének 40%-át kitevő levélpostai és postahálózati terület eredménye kismértékben csökkent ugyan a címzett és címezetlen levelek számának csökkenése miatt, de 5,3%-os profit jelentkezett a postahivatali hálózat 2012-es átalakítása miatt. A Norvég Posta célja az, hogy digitális postaláda szolgáltatása, a Digipost legyen a nyertes azon a pályázaton, amit a közszolgáltatók digitális levelezésének kezelésére írtak ki Norvégiában. (A norvég közszolgáltatók éves szinten kb. 1 milliárd korona összegben küldenek elektronikus leveleket.)


Az American Express a Kanadai Posta digitális felületét használja

http://postandparcel.info – A Kanadai Posta szerződést kötött az American Express bankkártya céggel, hogy az ügyfeleikkel történő kapcsolattartásra a jövőben a posta digitális felületét, az epost-ot használja. Novembertől az American Express kanadai ügyfelei már epost postaládájukba kapják a havi banki értesítőket. A Kanadai Posta 2012-ben 800 ezer ügyfelet regisztrált a digitális küldeménykezelő platformján, idén pedig már 8,2 millió lakos használja az epost szolgáltatást a Posta online számlakezelési tevékenységének köszönhetően. Üzleti oldalról több mint 100 számlakibocsátó vállalkozás kezeli számlázási ügyeit a Kanadai Posta biztonságos felületén, többek között bankok, biztosítók, távközlési cégek. Az elmúlt évben az epost 66 millió tranzakciót kezelt.


A Kanadai Posta együttműködése a GoECart-tal

www.postescanada.ca – A Kanadai Posta együttműködési megállapodást kötött a GoECart céggel,  mely integrált online megoldásokat kínál az e-kereskedelem területén. Mostantól a kanadaiak kedvező online vásárlási megoldásokat találhatnak közvetlenül az amerikai kereskedők körében. A Kanadai Posta szállítási platformjának és a GoECart többcsatornás online kereskedelmi felületének integrálásával, a GoECart amerikai online kereskedő partnerei gyorsan és egyszerűen megismerhetik a Kanadai Posta tarifáit és szállítási határidőit, könnyen kinyomtathatják a szükséges jelzőket, nyomtatványokat és nyomon követhetik a csomagokat. A kanadai ügyfelek pedig egy átlátható, akadálymentes szállítási és amerikai kereskedőknél megvalósított vásárlási megoldást vehetnek igénybe.


A DHL tovább bővíti „zöld flottáját”

www.dpdhl.com – A Német Posta tovább bővíti a már 8500 alternatív üzemanyaggal meghajtott gépjármű parkját. Nagy-Britanniában 63 keverék üzemanyaggal (gáz + dízel) működő tehergépkocsit állítanak üzembe, ezzel 93-ra emelkedik a teherautók száma, mely rövidesen még további 50-nel bővül. Ezzel a gépjármű beszerzéssel nemcsak a környezetet védik, hanem jelentős költség- és dízelfelhasználás-csökkenés is elérhető. Hibrid és elektromos fejlesztés a nehézgépjármű kategóriában nem valósítható meg, mivel a nagy teherszállítási kapacitással nem összeegyeztethető. Ám az üzemanyag keverékkel (Dual Fuel) működő teherjárművek CO2 kibocsátása akár 14%-kal is csökkenthető.


Szomáliában ismét van nemzetközi postai szolgáltatás

http://postandparcel.info – Az Egyetemes Postaegyesület értesítette tagállamait, hogy 23 év szünet után ismét van Szomáliából induló és külföldről oda érkező postai küldeményforgalom. Az Egyesült Arab Köztársaságnak és kijelölt szolgáltatójának, az Emirátusi Postának köszönhetően újra lehet Szomália rendeltetési hellyel postai küldeményeket feladni, melyek továbbításában az Emirates Post működik közre. A nemzetközi szolgáltatások újraindítása mérföldkő a Szomáliai Posta életében, s az ország telekommunikációs megújulását szimbolizálja. 1991-ben a polgárháború kitörésével megszűnt a rendszeres postai szolgáltatás. Akkor még mintegy 100 postahivatallal és 2165 postai alkalmazottal rendelkezett az ország, mely szinte teljesen megsemmisült. A teljes postai rendszert újjá kell építeni. Ma egy posta működik a fővárosban 25 alkalmazottal. A 637000 km2-es és 9,9 millió lakosú országnak nagy szüksége van a postai hálózat újraélesztésére.

Forrás: Magyar Posta Zrt., Hatósági Kapcsolatok Igazgatóság, Nemzetközi Kapcsolatok Osztály